Köpvillkor
Betalning
Priset anges i SEK inklusive moms. Priset som gäller är det som finns angivet i webshoppen den dag beställning görs. Vi resererar oss för felskrivningar och skulle det inträffa tar vi givetvis kontakt med dig och du har rätt att makulera din beställning.
Betalning kan ske på följande sett:
Kortbetalning
Du kan betala med VISA och Mastercard. Vi har inte tillgång till dina kortuppgiter och säker betalning tillämpas genom Klarna.
Faktura
Vi erbjuder i samarbete med Klarna fakturering till privatpersoner och företag. Betalningsvillkor 30 dagar. När du väljer att betala mot faktura sker en kreditupplysning på ditt personnummer. Det görs även en jämförelse mellan personnummer och folkbokföringsadressen för att säkerställa att personen verkligen är den han/hon utger sig för att vara. Detta medför att din beställning endast kan skickas till din folkbokföringsadress.
Personuppgifterna sparas endast i vårt kundregister. Registret tillhör och används endast av Fröken Fräken.se och Klarna. Uppgifterna lämnas inte ut till andra företag eller personer.
Betalningsvillkor mot faktura är 30 dagar.
En individuell kreditkontroll görs av Klarna.
Mer information om "Faktura - 30 dagar"! och Klarna hittar ni på www.klarna.com eller 08- 120 120 10
Hämta på lagret i Sundsvall
Du kan välja i kassan att hämta på vårt lager på Östermovägen i Sundsvall. Gör din beställningen via vår webshop så att vi kan packa och se till så allt du vill ha finns hemma. Vi mejlar dig när din beställning finns klar att hämta.
Leveranstid
Vi skickar din beställning inom 1-3 arbetsdagar om inget annat har angetts. Var noga att kolla på varje enskild produkt för att se det olika leveranstiderna.
Gäller dock med reservation för slutförsäljning, leveransförseningar från leverantörer samt högtider med högt tryck för oss på lagret. Har du beställt varor med olika leveranstider så skickas din beställning när alla varor finns hemma.
Skulle det vara så att produkter inte finns på lager och heller inte kommer hem igen, så meddelar dig om detta via mejl med alternativ om hur vi ska gå vidare. Får vi inte svar av dig inom en vecka så förbehåller vi oss rätten att plocka bort produkten från din beställning och skickar resten. Har du endast beställt en vara så makulerar vi din beställning.
Beställningsvara
Om produkten har angetts som en beställningsvara innebär det att vi inte har produkten i lager utan att vi beställer hem den när vi har fått din order.
Observera att det ej är en öppet köp eller bytesrätt på beställningsvaror!
Leveranssätt
Om paketet är litet så levereras det direkt i din brevlåda. I annat fall sker leverans till ditt närmaste utlämningsställe. Vi använder oss av DHL. Kolla alltid att paketet är oskadat innan du lämnar utlämningstället.
Fraktkostnad
Fraktkostnaden är 69kr inom Sverige. Även för de möbler som ligger upplagda i webshopen!
Ändring i eller avbokning av order
Om du vill ångra eller plocka bort något i din beställning går det bra tills beställningen är utskriven och behandlingen av ordern påbörjad. Efter att paketet gått till packning hos oss så går det inte att ändra i lagda order. Hur snabbt vi hinner påbörja packning efter att vi fått in beställningarna varierar på hur stor vår orderingång är, men vi försöker alltid att packa och skicka så snabbt som möjligt så det är ofta svårt att ändra i lagda orders. (Ofta packar vi samma timme en order kommer in)
Om du vill lägga till produkter i din redan lagda beställning så gäller samma sak. Det går bra så länge den inte är påbörjad. Under förutsättning att det går att höja värdet inne hos Klarna. Det är ofta som det inte går att höja beloppet och det är inget vi kan påverka. Det upptäcker vi först när vi försöker ifall det går eller inte. Allra enklast är därför att lägga en ny beställning och i den skriva en kommentar att den ska sampackas med ordernumret som den ordern har. Men vi lovar inte heller här att vi hinner hitta igen och koppla ihop två orders. Hinner vi korrigera detta plockar vi självklart bort ena fraktkostnaden. Det beror också här på ifall vi hunnit påbörja packningen. MEN vi gör alltid vårt bästa för att hjälpa kunden!
Öppet köp / Retur
Du har full rätt att byta till annan produkt eller ångra ditt köp inom 14 dagar.
Önskar du returnera en vara står du själv för returfrakten. Skicka paketet med en frakttjänst som går direkt till vår företagsadress. Förslagsvis Posten eller Schenker. Varan ska vara oanvänd och returneras i originalförpackning med eventuella originalhandlingar samt dina kunduppgifter. Efter att vi har mottagit och kontrollerat varan så vi sätter in pengar på ditt konto inom 30 dagar. Vi förbehåller oss rätten att vid en eventuell retur av vara att göra ett värdeminskningsavdrag om varans skick har förändrats i sådan utsträckning att den inte längre går att sälja till en annan kund utan att göra ett avdrag på försäljningspriset. Går fakturatiden ut innan vi har hanterat din retur så går du in på Klarna.se eller via appen och bestrider fakturan själv.
Varor som återsändes till ombud, mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss!
Observera att det EJ är öppet köp eller bytesrätt på beställningsvaror (varor vi ej har på lager som beställts speciellt för dig hos vår leverantör) samt rabatterade produkter.
Gör så här:
1. Packa produkterna mycket väl så de håller i transporten. Du står själv för ansvaret att produkterna kommer fram hela. Lägg i lapp med ditt namn, adress och ordernummer
2. Köp en frakt hos ett ombud (OBS! Du ska inte be om en returfrakt utan en vanlig frakt till ett företag med Posten eller Schenker) OBS! Skickar du paketet till ett ombud kommer det automatiskt att gå tillbaka till dig, vi har ej möjlighet att hämta ut ditt paket!
3. Vi packar upp och kontrollerar varan och sätter tillbaka pengarna till dig inom 30dagar.
Byte av vara - Samma villkor gäller som för öppet köp, se ovan. Du lägger sedan själv en ny beställning.
Fraktbolag - Du väljer själv vilket fraktbolag du använder när du skickar tillbaka paket. Använd en tjänst avsedd för leverans till företag då vi inte har möjlighet att hämta paketet hos ombud.
OBS! Skickar du paketet till ett ombud kommer det automatiskt att gå tillbaka till dig.
Skicka det till:
Fröken Fräken Sverige AB
Östermovägen 41
85462 Sundsvall
Ej uthämtade varor
Aviserade varor som ej hämtas ut av kunden och därför går tillbaka till Fröken Fräken debiterar vi returfrakt för. Vi debiterar 300kr för att täcka returfrakt och den administrativa avgiften vi får betala till fraktbolaget för att de ska märka om paketet för ej uthämtade/utlösta paket där beställningens totala värde understiger 500kr (inkl frakt, ev. fakturavgift) För beställningar som överstiger totalt 500kr till 1000kr debiteras 400kr för att täcka våra kostnader. För paket med ett värde över 1000kr kan returfrakten och våra ersättningsanspråk variera beroende på om det är något stort och tungt som exempelvis gått på pall eller inte. Minimum är 500kr men ett outlöst paket som går tillbaka till oss på exempelvis pall kan kosta över 2000kr i frakt. Vi debiterar då exakt den summan det kostar. Vi ersätter ej förlorade paket om felaktiga eller ofullständiga adressuppgifter lämnats. Om paketet gått i retur pga felaktiga adressuppgifter eller telefonnummer så att paketet ej kunnat bli aviserat gäller samma villkor som ovan.
Reklamation
Kontrollera alltid paket medan du är kvar på utlämningsstället! Ser du en uppenbar skada på kartongen eller hör att det skramlar misstänkt så öppna paketet när du är kvar på utlämningstället. Personalen där anmäler att kartongen är skadad osv. Sen tar du kontakt med oss via mejl support@frokenfraken.se
OBS! En reklamation ska vara anmäld till oss senast tre dagar från att du har hämtat ut din vara. Uppge ditt ordernr i mejlet. Om du inte upptäcker skadan förrän du kommer hem så tar du kontakt med oss då. Vi vill alltid se fotografi på både skadad vara och emballage. Vi står naturligtvis för eventuell returfrakt vid reklamationer. Sen skickar vi en ny vara till dig eller ger dig pengarna tillbaka.
När det gäller konstväxter så är inte en sprucken eller missformad innerkruka (plastkrukan som växten kommer i som ska ställas i en ytterkruka) skäl för reklamation. Vi kan däremot skicka en ny innerkruka om man säger till. Våra växter och blommor är inte gjorda för utomhusbruk och med tiden kommer dessa att solblekas även när det utsätts för solljus inomhus och det är inte ett giltigt skäl för reklamation.
Kommunikation med oss
Om du mejlat oss och inte får svar inom 48 timmar (vardagar) så kolla alltid din skräppost. Har du inget svar i den så ring 060-618200
Felskrivningar på vår hemsida & i vår marknadsföring
Vi har massor produkter på vår sida och vi är "bara" människor som arbetar här så fel kan uppstå. Vi kan råka skriva fel på en siffra, på leveransbesked, på ett mått eller på ett pris. Om du köpt en produkt till ett felaktigt pris kommer vi att kontakta dig och du får då självklart möjlighet att ångra ditt köp samt få återbetalning. Vi reserverar oss även för tryckfel och felaktigheter i vår marknadsföring, nyhetsbrev och övrig extern kommunikation. I dessa kanaler gäller samma som för uppenbart felaktiga priser på sajten.
Lagring av personuppgifter
Genom att godkänna dessa allmänna ordervillkor vid genomförandet av köp samtycker du till behandling av de personuppgifter du lämnar till Fröken Fräken enligt vår integritetspolicy.
Fröken Fräken Blommor AB är personuppgiftsansvarig för de uppgifter du lämnar. Uppgifterna behandlas för att kunna administrera ditt köp i syfte att fullgöra vårt åtaganden gentemot dig som kund. Uppgifterna kan också komma att användas i markadsföringssyfte. Du har som kund rätt att motsätta dig att dina personuppgifter används i marknadsföringssyfte. Anmälan om sådan reklamspärr görs skriftligen till Fröken Fräken, Östermovägen 41, 854 62 Sundsvall.
Norge
Våra norska kunder står själv för eventuella avgifter för tull och moms som kommer på faktura i efterhand. I övrigt gäller våra köpvillkor ovan.
Force majeure
Vi är befriade från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt dessa Köpvillkor, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, krig eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.